Välkommen till en blogg om prospektering och lyckad försäljning. Vad är då prospektering? Att hitta rätt kunder till rätt produkt eller tjänst. I många branscher är man lyckligt lottad och vet precis vad som ska göras. Det finns också färdiga kanaler för mötet mellan säljare och kund. Men i andra behöver man ringa in de potentiella kunderna och ha en plan. Man måste ställa frågor som vilka behöver produkten eller tjänsten och varför? Det kan handla om att de behöver lösa ett problem och det ska finnas så mycket pengar att det räcker till både problemlösningen och blir kvar efteråt. Man tittar på konkurrensen och geografin. En klassiker är att stora aktörer dominerar marknaden men inte tar sig an mindre jobb eller jobb av en viss typ. En annan är att delar av Sverige har sämre ”täckning”. Jag jobbade exempelvis med att hjälpa ett företag som tillhandahöll paket med heminredning där de föreslog olika uppsättningar och när kunden accepterat ordnade de allt, inklusive elinstallationer av lampor och dimmers. Vi sonderade marknaden och riktade snart in oss på geografiska områden där folk hade långt till bra heminredningsbutiker och var stark medelklass och uppåt. De som har pengar och vilja men inte tid.
Nästa steg jag är intresserad av att titta på är olika sorters grossister och hur dom håller kontakterna med sina kunder, ett exempel på en klädgrossist är http://brandzunited.se dom är jag nyfiken på att fråga hur deras arbete ser ut!